Ugrás a fő tartalomra

2010.02.26 .- Újrajátszott történelem - Peter Watkins filmjei IV.

IV. 2010. február 26., péntek, 16h
 
EDVARD MUNCH
Edvard Munch. Színes norvég-svéd film, angol, norvég és német nyelven,
angol felirattal, 220 perc, 1974
 
valamint

- EDVARD MUNCH SAJÁT NÉMAFILM-FELVÉTELEI 1927-BŐL (6 perc)

- Három klasszikus dokumentumfilm:
PILLANATOK EDVARD MUNCH ÉLETÉBŐL / Glimt fra Edvard Munch's liv
(rendező: Martin S. Knutsen, fekete-fehér norvég film, norvég nyelven,
angol felirattal, 11 perc, 1957)
EKELYBŐL: A VÁROS ÉS A MŰVÉSZEK / Fra Ekely: Byen og Kunstnerne
(rendező: Abc Film, fekete-fehér norvég film, angol felirattal, 12 perc,
1953)
A MUNCH MÚZEUM OSLÓBAN / Munch-Museet i Oslo (rendező: Ulf Balle Royem,
színes norvég film, 10 perc, 1963)
 
Edvard Munch. Színes norvég-svéd film, angol, norvég és német nyelven,
angol felirattal, 220 perc, 1974

Ingmar Bergman elragadtatott kijelentéséhez híven („ez a film egy zseni
munkája”), Peter Watkins monumentális, „sokarcú” remekműve nem csupán
biografikus alkotás az ikonikus norvég expresszionista festőről. A
lélegzetelállítóan komplex mű a 19. század végi Kristianiára (a mai
Oslóra) összpontosítva mutatja be Munch formálódását, egyéniségének
kialakulását. Watkins a csak rá jellemző intelligens és erőteljes
stílusban teremt életteli képet azokról az érzelmi, politikai és
társadalmi megrázkódtatásokról, amelyek hatással voltak Edvard Munch
művészetére.
A fiatal művész (Geir Westby) viszonyba keveredik Mrs Heiberggel (Gro
Fraas). Különös kapcsolatuk, a pusztítás, a rombolás tapasztalata Munch
egész életét végigkísértette, munkáit rosszindulatú kritikusok támadták,
a közönség pedig elfordult tőle. A művész később kénytelen volt hazáját
elhagyni és Berlinbe költözni, ahol - együtt a híres-hírhedt svéd
drámaíróval, August Strindberggel - részévé válik annak a kulturális
viharnak, amely végigsöpört Európán.
Peter Watkins Strindbergről készült, szintén epikus igényű és hosszúságú
filmjét, „A Szabadgondolkodó”-t (Fritänkaren) március 12-én láthatják a
filmklubban.
Részlet az Edvard Munch c. filmmből:
http://www.youtube.com/watch?v=cB-7N9Qfm08



AZ "ÚJRAJÁTSZOTT TÖRTÉNELEM - PETER WATKINS FILMJEI" SOROZAT TOVÁBBI
VETÍTÉSEI:


V. 2010. március 12., péntek, 16h
- A SZABADGONDOLKODÓ
Fritänkaren. Színes svéd film, svéd nyelven, angol felirattal, 276 perc,
1994

VI. 2010. március 26., péntek, 18h
- KIVÁLTSÁG
Privilege. Színes angol zenés sci-fi, angol nyelven, angol felirattal,
103 perc, 1967

valamint

- A MAGÁNYOS SRÁC
Lonely Boy. Rendezők: Wolf Koenig, Roman Kroitor. Fekete-fehér kanadai
dokumentumfilm, angol nyelven, angol felirattal, 27 perc, 1962

VII. 2010. április 23., péntek, 14h
- A KOMMÜN (PÁRIZS, 1871)
La Commune (Paris, 1871). Fekete-fehér francia film, francia nyelven,
angol felirattal, 345 perc, 2000

AZ "ÚJRAJÁTSZOTT TÖRTÉNELEM - PETER WATKINS FILMJEI" SOROZAT MÁR
BEMUTATOTT FILMJEI:

I. 2010. január 15., péntek 18h
- A HADIJÁTÉK
The War Game. Fekete-fehér angol dokumentum-játékfilm, angol nyelven,
angol felirattal, 49 perc, 1965

Vitát kavaró, polemikus és megrázó módon ábrázolja egy Angliát ért
nukleáris támadás hatásait a The War Game-ben Peter Watkins, az első
médiahackerek egyik legfontosabbika. A film hamar az újságok címlapjára
került, a lehetséges szörnyűségeket túlzottan valószerűen bemutató
alkotást pedig Nagy-Britanniában betiltották. Watkins filmjével egymaga
volt a nukleáris vita kezdeményezője; a The War Game-nek pedig hangos
szakmai és közönségsikere lett az Atlanti-óceán mindkét oldalán. Annak
ellenére, hogy a film (a velencei és a bilbaói fesztiváldíjak, ill. a
BAFTA Awards mellett) Oscar-díjat is kapott, a The War Game-et a brit és
a világ televíziói évtizedek óta nem tűzték műsorra.

- CULLODEN
Culloden. Fekete-fehér angol dokumentum-játékfilm, angol nyelven, angol
felirattal, 72 perc, 1964

Peter Watkins, a történelmi újrajátszás mestere és 'antiutópia
(re)kreátor' 1964-ben a körülményeket a részletekbe menően feldolgozó
történelmi tanulmány alapján (John Prebble: Culloden. NY: Atheneum,
1962) nagy sikerrel rekonstruálta celluloidra az 1746. április 16-i
Culloden Moore-i csatát, amely a jakobitista skót felföldiek és az
angolok között zajlott le (Károly Edward herceg és Cumberland hercege
seregei között). Culloden azóta nagyon sok ember számára fontos
emlékhely. Nemcsak azért, mert itt volt az utolsó nagy csata a
Brit-szigeteken és az utolsó állása egy olyan királyi dinasztiának,
amely még az ősi gaelic birodalom idejéből származott, de azért is, mert
a felföldi klánkultúra itt énekelte el utolsó dalát. Az 1746-os
cullodeni csata egy korszak lezárását jelentette. Watkins
lélegzetelállító, úttörő, továbbgondolásra késztető, fesztiváldíjas
rekonstrukciója nyilvánvaló párhuzamot mutat azzal (az azóta is oly
sokszor tapasztalt) tendenciával, ahogyan az 1960-as években a vietnámi
békefolyamatok eszkalálódtak.

II. 2010. január 29., péntek, 18h
- AZ ISMERETLEN KATONA NAPLÓJA
The Diary of an Unknown Soldier. Fekete-fehér angol dokumentumfilm,
angol nyelven, angol felirattal, 17 perc, 1959

A The Diary of an Unknown Soldier megrázó és költői rövidfilm a Peter
Watkins által felfedezett faux-dokumentarista stílusban. Egy I.
Világháborús angol katona a saját utolsó napjait meséli el; a háború
testi-lelki pusztításairól tűnődik és arról, mennyire elképzelhetetlenül
nehéz a háborúban egyik napról a másikra életben maradni.

- GLADIÁTOROK
Gladiatorerna. Színes svéd dokumentum-játékfilm, angol, svéd, francia és
kínai nyelven, angol felirattal, 91 perc, 1969

Helyszín: a közeli jövő. A nemzetközi és a belső biztonság fenntartása
érdekében, és hogy 'mederben tartsa' az emberiség természetes
agresszióját, az ENSZ televíziós katonai játékokat szervez, amelyek
végül életre-halálra szóló harcokba torkollnak. A Nemzetközi Béke
Játékokat (International Peace Games), amelyeket az ókori Róma
gladiátor-viadalainak szellemében rendeznek meg, egy tésztagyártó
vállalat támogatja.
A 256. számú játék megnyeréséhez a Nyugati Csapatnak meg kell érkeznie a
vezérlőterembe, és le kell győznie az „éber és okos” komputer által
felállított erőszakos akadályokat. Ugyanakkor a játékot ellenőrző
rendszer nem tudja kezelni az emberi pszichét és hamarosan rendkívüli
intézkedések válnak szükségessé...
Peter Watkins áldokumentum-játékfilmje a trieszti Nemzetközi Science
Fiction Filmfesztivál fődíjas alkotása volt.

III. 2010. február 12., péntek, 18h
- A FORRADALOM ARCAI
The Forgotten Faces. Fekete-fehér film angol dokumentumfilm, angol
nyelven, angol felirattal, 18 perc, 1961

Ez a rövid dokumentumfilm az újpesti Kálmán József utcában élők
szemszögén keresztül mutatja be az '56-os forradalom eseményeit. Az
'Amatőrfilm Oscar-díjas' alkotás voltaképpen az eseményeket Canterbury
utcáin rekonstruáló visszaemlékezés az 1956-os magyar forradalomra. A
filmben több személyes sorsot és tragédiát is megismerhetünk, és
láthatjuk, hogy a szabadság eszménye mily nagy mértékben tudta
összekovácsolni a forradalom különböző gondolkodásmódú részvevőit, s
végül miként foszlott szét pillanatok alatt a remény.

- BÜNTETŐTELEP
Punishment Park. Színes amerikai dokumentum-játékfilm, angol nyelven,
angol felirattal, 88 perc, 1971 + Rendezői bevezető, 28 perc, 2005

1970: A vietnámi háború eszkalálódik, erőteljes az USA-n belüli és a
nemzetközi tiltakozás a háború befejezéséért. Nixon elnök bevezeti a
nemzeti szükségállapotot valamint felhatalmazza a szövetségi
hatóságokat, hogy tartóztassanak le mindenkit, aki 'a belső biztonságot
veszélyezteti.' Egy sivatagos területen Kalifornia délnyugati részén a
gyorsan ítélő polgári bíróság a Bear Mountain Nemzeti Büntetőtelepre
vezényli a másként gondolkodókat, akiknek egy túlélési
büntetőgyakorlaton kell részt venniük (elkerülve így a 7 évtől akár
életfogytig tartó letöltendő börtönbüntetést). Az agresszió, a
megfélemlítés és a meredeken emelkedő hőmérséklet körülményei közepette
a foglyoknak étlen-szomjan, fegyvertelenül kell harcolniuk az életükért,
mielőtt még a közrend szervezett őrei a halálos macska-egér játékban
levadásznák őket. A Punishment Park egyebek mellett a megrendezett
'helyszíni tudósítások', a Big Brother és a Guantánamo Bay típusú
'valóságshow-k' előfutára. A film zeneszerzője: Paul Motian!



********************************************
A 2010 TÉLI-TAVASZI SOROZAT TOVÁBBI PROGRAMJA:

GEORGE MANUPELLI – A DR. CHICAGO TRILÓGIA

VIII. 2010. május 7. péntek, 18h
- DR. CHICAGO
Dr. Chicago. Fekete-fehér amerikai film, angol nyelven, 118 perc, 1968

IX. 2010. május 21. péntek, 18h
- GÖRDÜLJ DR. CHICAGO, GÖRDÜLJ
Ride Dr. Chicago Ride. Fekete-fehér amerikai film, angol nyelven, 109
perc, 1970

X. 2010. június 4., péntek 18h
- SÍRJ DR. CHICAGO
Cry Dr. Chicago. Színes amerikai film, angol nyelven, 96 perc, 1971

LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA EXTRA
-- AMI AZ EDDIGI SOROZATOKBÓL KIMARADT --

XI. 2010. június 18., péntek 18h
Frank Perry - Sydney Pollack: AZ ÚSZÓ EMBER
The Swimmer. Színes amerikai film, angol nyelven, MAGYAR FELIRATTAL!, 95
perc, 1968

A filmek információs vetítések keretében kerülnek bemutatásra.
A filmeket DVD-ről vetítjük.
A műsorváltoztatás jogát fenntartjuk!

Helyszín:
LuMú
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum
Művészetek Palotája
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
Előadóterem, 1. emelet
Tel.: (06-1) 555-3444
Fax: (06-1) 555-3458
http://www.ludwigmuseum.hu





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t