Ugrás a fő tartalomra

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - II. RÉSZ

LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA


LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - II. RÉSZ

2012. május 13-án vasárnap 18h-tól a Téli Kertemben

A belépés INGYENES!
Kurátor: Bruce Posner
A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard

A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit - ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással - az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.

II. AZ ÖRDÖG JÁTÉKSZERE – AZ AMERIKAI SZÜRREALIZMUS

Edwin S. Porter és más korai filmkészítők fantáziafilmjeikben bizarr eszközökkel, fantasztikus kosztümökkel és laterna magica-trükkökkel teremtették meg az illuminációt. Az amerikai paródiával élő, eléggé szokatlan anyaggal dolgozó Douglas Fairbanks pedig létrehozta az igazán szürreális Mikor gurulnak a felhőket (1919). Az 1920-as évek folyamán az amerikai érzékenységet az expresszionista Dr. Caligari (1919) befolyásolta, ahogyan ezt a Koldus lóhátonban (1925), az A 9413-as élete és halála –  egy hollywoodi extrában (1927) és Az árulkodó szívben (1928) is láthatjuk. A hangsúly az expresszionizmus felől a szürrealizmus felé tolódott el, amikor olyan amatőrök léptek színre, mint J. S. Watson Jr., Joseph Cornell és Orson Welles, akik – az európai film által érintve – az amerikai szürrealizmus egyedülálló változatosságát megteremtő mesterek lettek.

Filmek:
1. Jack és a bab szára, (1902) Edwin S. Porter, Edison Manufacturing Co.
2. Egy gasztroördög álma, (1906) Edwin S. Porter, Edison Manufacturing Co.
3. A tolvaj kéz, (1907) ismeretlen alkotó, Vitagraph Company of America
4. Lehetetlen fegyencek, (1905) G. W. „Billy” Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co.
5. Mikor gurulnak a felhők, (1919) Douglas Fairbanks, Victor Fleming
6. Koldus lóháton, (1925) James Cruze
7. Az Usher-ház bukása, (1926-28) J. S. Watson Jr., Melville Webber
8. A 9413-as élete és halála –  egy hollywoodi extra, (1927) Robert Florey, Slavko Vorkapich
9. A zérus szeretete, (1928) Robert Florey, William Cameron Menzies
10. Az árulkodó szív, (1928) Charles Klein
11. A paradicsomok másik napja, (1930/1933) J. S. Watson Jr., Alec Wilder
12. A kor szívei, (1934) William Vance, Orson Welles
13. Joseph Cornell rejtélyes világa (1926-1938?): A valótlan hírek forognak, No. 1 és 2, (1926 körül), ismeretlen alkotó; A gyermekzsűri, (1938 körül), ismeretlen alkotó; Gyűszűszínház, (1938-? körül), Joseph Cornell, Lawrence Jordan; Jack álma, (1938-? körül), Joseph Cornell, Lawrence Jordan

(Fekete fehér és színezett, USA, 161 perc)

A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt

A filmeket DVD-ről vetítjük.

A filmeket információs vetítés keretében mutatjuk be
Helyszín:
Téli Kertem 
1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t