Ugrás a fő tartalomra

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - VI. RÉSZ


LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA

AZ AMATŐR MINT AUKTOR – AZ ÉDEN FELFEDEZÉSE A FILMEKBEN

2012. július 4-én 20h-tól a Téli Kertemben!

A belépés INGYENES!

HŰTÖTT NÉZŐTÉR!




Kurátor: Bruce Posner
A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard

A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 című gyűjtemény azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit – ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással – az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig ismeretlen és elhanyagolt időszakát.

VI. AZ AMATŐR MINT AUKTOR – AZ ÉDEN FELFEDEZÉSE A FILMEKBEN

A privát készítésű mozgóképek avantgárd stratégiákat és technikákat egyesítenek azért, hogy megvalósítsák – a szó legigazibb értelmében – a filmes intimitást. Az élet váratlanul elkapott pillanatait megtaláljuk Elizabeth Woodman Wright, Archie Stewart, Frank Stauffacher és John C. Hecker amatőrfilmjeiben. A költői líraiság a városi szimfóniákban találja meg a hangját: Lynn Riggs és James Hughes Egy nap Santa Fében (1931) és Rudy Burckhardt Haiti (1938) című filmjeiben. Az olyan professzionális gondolkodásmódú filmek, mint Theodore Case hangtesztjei (1924-25 körül) és Lewis Jacobs Fatörzs a fejbe (1938), a nyíltság és elfogulaltlanság otthon szőtt perspektíváival dolgoztak. Joseph Cornell pedig rejtélyes, de szeretetteljes tiszteletadást tett a gyerekkor előtt a Gyermektrilógiával (1938 körül).

Filmek:
1. "Eseti hangtesztek" (1924-25 körül):
- Theodore Case,
- Ember és harmonika,
- Ember és hárfa,
- Gus Visser és az éneklő kacsa,
- Theodore Case,
- Ember és Ukulele,

- Theodore Case, Theodore Case, E. I. Sponable
2. Szeles Párkány Farm, (1929-34 körül) Elizabeth Woodman Wright
3. Egy nap Santa Fében, (1931) Lynn Riggs, James Hughes
4. Stewart család privát filmek, (1936-39 körül) Archie Stewart
5. „Joseph Cornell gyermektrilógiája”:
- A gyermekek pártja,
- Francianégyes,
- Az éjféli party
, (1938 körül) Joseph Cornell, Lawrence Jordan
6. Haiti (1938) Rudy Burckhardt
7. Fatörzs a fejbe, (1938) Lewis Jacobs
8. Kerékpárpóló San Mateóban, (1940-42) Frank Stauffacher
9. 1126 Dewey Ave., 207-es lakás, (1939) ismeretlen alkotó, John C. Heckernek tulajdonítva

(Fekete-fehér és színes, USA, 175 perc)

A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt

A filmeket DVD-ről vetítjük.

A filmek információs vetítés keretében kerülnek bemutatásra.

Helyszín:
TÉLI KERTEM
1074 Budapest VII.,
Dohány u. 28.
(Dohány-Kazinczy sarok)
E-mail: telikertem@gmail.com
Tel.: +36-1-781-6510

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t